Äta efter kroppens dygnsrytm.

 Följ din kropps dygnsrytm, ät under max elva timmar per dygn och fasta i minst tretton timmar. 
 
 
Under två intervjuer (se dem här och här)  hos Dr Rondha Patrick så berättar Dr Satchin Panda om time-rescrticted eating (att äta efter kroppens dygnsrytm). Enligt dr Panda så finns det många hälsofördelar med detta.
 
Fördelarna är bland annat:
  • Minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar
  • Viktnedgång
  • Bättre sömn
  • inflammationshämmande
  • Vila för matsmältningsorganen
  • Förbränner fett
  • Minskar nedbrytningen av musklerna
  • Bra för tarmfloran
 
Jag har själv ätit med tidsrestriktioner sedan jag hörde om det i The Joe Rogan Experience podcast #901 med Dr Rhonda Patrick den 20 januari 2017. Jag laddade ner appen Zero där jag valde alternativet circadian rhythm och började min dagliga fasta. Appen är väldigt simpel men effektiv, man trycker helt enkelt på ikonen "start fasting" när man har ätit klart för dagen och när man börjar att äta igen går man in på appen och trycker på ikonen för "stop fasting". I mitt fall börjar fastan klockan 19.00 och avslutas klockan 08.30 morgonen efter. Under tiden som man fastar så ska man bara dricka rent vatten för att inte levern och övrig matsmältning ska störas. Fastan gäller alltså inte bara matintag utan även alla sorters drycker förutom just rent vatten. 
 
Denna fasta funkar för nästan vilken diet som helst, jag själv är vegetarian och satsar på att äta så mycket fibrer som möjligt i min kost för att mata de goda bakterierna i min mage. 
 
Det var självklart jobbigt  i början och det var inte alla dagar som jag klarade av att fasta i tretton timmar men efter två veckor så blev det lättare. Efter tre månader var jag så pass van att jag nu klarar mig utan appen då jag istället går på vana och rutin. Man får även "fuska" och inte hålla fasta i tretton timmar två gånger i veckan utan att de positiva effekterna påverkas. Jag själv håller mig till en "fuskdag" och börjar bara att äta senare på morgonen/förmiddagen om jag absolut måste äta senare är 19.00 någon dag.  
 
 
För mig ser en vanlig dag ut som följer. 
 
Jag går upp mellan 05.45 och 06.00 och gör lättare morgonträning, några solhälsningar och dricker sedan vatten.
Jag gör en mjölkkefirsmoothie på en liter egengjord mjölkkefir, två ekologiska bananer och ett paket ekologiska frysta bär. Jag kokar sedan upp tevatten som jag häller i en liters termos med 1 msk ekologisk kokosolja och två tepåsar, en påse rooibos och en påse grönt te. När jag har gjort detta borstar jag tänderna och åker till jobbet. 
 
Varje dag har jag med mig detta till jobbet: 
  • En liter te
  • 700 ml - 1 liter kefirsmoothie
  • Matlåda
  • en påse morötter
När jag kommer till jobbet är klockan ca 07.00 och då byter jag om och dricker två glas vatten sedan börjar jag att jobba (jag jobbar som fastighetsskötare). Klockan 08.30 bryter jag fastan med kefirsmoothien och två smörgåsar med ost och smör samt 1-2 koppar te från termosen. Jag dricker även vatten och äter en morot innan jag jobbar mellan 09.00 och 12.00. När klockan är 12.00 så är det lunch och då äter jag matlåda från gårdagens middag, äter en morot, dricker vatten och en kopp te och sedan blir det återigen jobb från 12.30 till 16.00. Om jag blir hungrig så äter jag morot och dricker te eller vatten under resten av arbetsdagen. 
 
När jag slutar klockan 16.00 så åker jag och hämtar barnen på skola och dagis, är de då hungriga så får de varsin morot på vägen hem. När vi kommer hem är klockan mellan 16.45 och 17.00 och då dricker jag en stor kopp rooiboste med en msk kokosfett och lagar mat. Ca 18.00 äter vi middag, är den klar tidigare så äter jag en morot innan jag börjar fastan. Klockan 19.00 börjar jag fastan, då borstar jag mina tänder och dricker sen bara vatten fram tills att jag bryter min fasta. Klockan 22.00 går jag och lägger mig. 
 
En veckas matlista kan se ut såhär:
  • Pasta carbonara
  • Vitkål i currysås
  • Mandelbiffar med potatis
  • pannkaka med 1/4 rågmjöl
  • Hemmagjord surdegspizza
  • Broccoligratäng med quinoa eller hirs
  • Grön Ärtsoppa
  • Lördag/söndag lunch: havregrynsgröt med 1/4 råggryn och kokosfett eller smör iblandat
  • Lördag är fuskdag och då kan det bli att vi äter godis, glass eller kakor. 
 
När jag började att fasta vägde jag 105 kg och nu har jag gått ner till 93 kg. För det mesta sover jag bättre och jag har mindre ont i kroppen. Jag har även upptäckt att jag är betydligt mindre känslig för hunger och jag står mig längre på maten, dessutom har jag som följd ett minskat sug efter godsaker. Något mer som jag har upptäckt är att fasta ger mig bättre disciplin då man övar upp den dagligen genom att låta bli att äta.
 
Det lättaste sättet att börja detta är att ladda ner appen Zero (för iphone) eller Vora - fasting tracker (för andriod). När du har laddat ner appen är det bara att börja att fasta. Börja med endast det och sedan kan du successivt börja att ändra din diet. Ersätt till exempel läsk med vattenkefir, kombucha eller kaffe/te med kokosolja. Börja att äta frukt och morötter istället för fika och godis på vardagarna (det skadar dock inte att äta onyttigt en till två gånger i veckan). Börja med lättare träning, ca fem minuter på morgonen innan jobbet och rör sedan på dig under dagen. Börja att äta mer fibrer och laktobaciller. Du börjar helt enkelt i din egen litet med endast fastan och öka sedan förändringarna i din kost när du känner att du är redo.
 
 - Johannes, Grönt Levande. 
 
 
Grönt Levande, Hälsotips | Fasta, bättre sömn, circadian rhythm, diet, fettförbränning, fiberrikt, fuskdag, gå ner i vikt, hälsa, hälsoliv, hälsotips, hållbart, kost, matlista, matsmältning, tarmflora, tidsrestriktiv fasta, tips och råd, vegetarian, vegetariskt, viktnedgång, vora - fasting tracker, zero, äta efter kroppens dygnsrytm | |
#1 - - Lena Lindqvist:

Denna blogg låter väldigt intressant, jag håller på att lära mig att äta mera grönt, då låter den. Loggen spännande. 🤗

Upp